یبوست در بارداری

در کنار دغدغه‌های کوچک و بزرگ مادر باردار، از خرید لباس نوزاد گرفته تا زایمان،‌ علائم و واکنش‌های متفاوت بدنش است که این دغدغه‌ها را افزایش می‌دهد. یبوست در بارداری یکی از علائم و واکنش‌های بدنی است که هر خانم باردار را درگیر می‌کند. این علائم می‌تواند در سه ماه سوم افزایش پیدا کرده و سبب ایجاد ناراحتی در مادران آینده شود.

ازاین‌رو خانم‌های باردار همواره در طی مدت‌زمان حاملگی به دنبال روش‌های درمان یبوست بارداری هستند. آن‌ها همچنین به دنبال علائم و دلایل یبوست و مواد غذایی برای بهترشدن یبوست بارداری بوده و می‌خواهند تا جای ممکن بدون استفاده از داروهای شیمایی، به درمان خانگی یبوست بپردازند.

ما نیز در این مقاله به بررسی همه این موارد پرداخته‌ایم و مادران باردار را در این زمینه راهنمایی کرده‌ایم. اگر شما یا نزدیکانتان از یبوست شدید در بارداری رنج می‌برید، در این مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالبی که مطالعه خواهید کرد:

علت یبوست در بارداری

برخی افراد که برای بار اول بارداری را تجربه می‌کنند، زمانی که با یبوست مواجه می‌شوند نگران این هستند که آیا یبوست از علائم بارداری است؟

باید بگوییم یبوست همیشه نشان‌دهنده بارداری نیست. اما یکی از علائم شایع و رایج در بارداری است. ولی علت آن چیست؟ آیا یبوست در بارداری طبیعی است؟

 برای پاسخ به این سؤالات، موارد زیر را مطالعه کنید. دلایل نام‌برده شده در زیر، دلایل یبوست در بارداری بوده و علت آن را بیان می‌کند.

1_ هورمون‌ها: تغییر هورمون‌ها و افزایش هورمون پروژسترون از تغییرات اولیه بارداری است. این تغییرات روی روده بزرگ و حرکت مدفوع در آن تأثیر گذاشته و سبب یبوست می‌شود.

2_ داروهای دوران بارداری: بعضی از خانم‌های باردار به‌خصوص در ماه‌های اول دچار تهوع و استفراغ می‌شوند. همچنین برخی با مشکلات معده مواجه می‌شوند. داروهای تجویز شده برای این مسائل، ممکن است که سبب یبوست شوند.

3_ مولتی‌ویتامین‌ها: مولتی‌ویتامین‌های ضروری دوران بارداری معمولاً شامل آهن و کلسیم هستند. مصرف مداوم این ویتامین‌ها که در بارداری ضروری بوده سبب یبوست می‌شود.

4_ فشار به روده: با تشکیل جنین در رحم، کم‌کم رحم شروع به بزرگ‌شدن می‌کند. با بزرگ‌شدن رحم به روده فشار وارد شده و سبب منقبض شدن آن می‌شود؛ بنابراین حرکات روده و عمل دفع سخت‌تر می‌شود. 

علائم یبوست بارداری

ممکن است هر شخصی به دلایل مختلف در طول زندگی خود دچار این عارضه شود. برای همین تقریباً همه با علائم آن و اینکه یبوست چیست آشنا هستیم. اما علائم یبوست در بارداری چیست و چگونه بفهمیم این یبوست به دلیل بارداری است؟

علائم یبوست در بارداری شبیه علائم یبوست در زمان‌های دیگر است.

از علائم آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • نفخ شکم و تورم شکم
  • کاهش تعداد دفعات دفع
  • مدفوع سفت و خشک
  • معده درد و سوزش سر دل
  • نیاز به زور زدن و فشارآوردن به شکم برای دفع

درمان یبوست بارداری

یبوست از علائم بارداری است که هر زن بارداری را آزار می‌دهد. برای رفع یبوست در بارداری نمی‌توان از هر روشی استفاده کرد، زیرا برخی خوراکی و کارها در زمان بارداری ممنوع است.

اگر اطلاعات کافی برای درمان یبوست در زمان بارداری ندارید، بهتر است که با پزشک مشورت کنید. از خوردن خودسرانه هرگونه قرص ضد یبوست در بارداری اجتناب کنید. زیرا این کار به‌شدت خطرناک بوده و عوارض جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

برای درمان سریع یبوست در بارداری می‌توانید از دیگر روش‌های درمانی که در ادامه معرفی شده، استفاده کنید.

روش‌های درمان خانگی یبوست در بارداری

درمان یبوست در بارداری

ممکن است طبق عادت قبلی، در منزل سراغ درمان گیاهی یبوست در بارداری بروید. اما این کار به‌شدت خطرناک است. زیرا ممکن است گیاهانی که قبلاً استفاده می‌کردید، برای بارداری مضر بوده و حتی سبب سقط‌جنین شوند. پس خودسرانه هیچ گیاه دارویی را مصرف نکنید.

اگر هم قصد درمان خانگی یبوست در بارداری را دارید می‌توانید از مواردی که در ادامه بیان شده استفاده کنید. این موارد خطری برای مادر و جنین نداشته و طبیعی‌ترین داروی یبوست در بارداری به شمار می‌آیند.

ورزش و پیاده‌روی: یکی از بهترین روش‌های درمانی یبوست بارداری، ورزش‌های مناسب بارداری و پیاده‌روی است. ورزش و پیاده‌روی سبب افزایش حرکات روده و راحت‌تر شدن عمل دفع می‌شود.

استفاده از ملین‌های طبیعی: ملین‌ها، غذا، میوه و نوشیدنی‌هایی هستند که به شل‌شدن مدفوع و دفع راحت آن‌ها کمک می‌کنند. برای مثال میوه‌هایی مانند گلابی و انجیر استفاده کنید.

تغییر ویتامین‌های مصرفی: ممکن است برخی ویتامین‌های بارداری به‌خصوص قرص آهن یبوست را افزایش دهند. می‌توانید نمونه‌ای دیگری از آن که برای بارداران مجاز است را با توصیه پزشکتان جایگزین کنید.

تغذیه مناسب برای درمان یبوست بارداری

تغذیه در بارداری بسیار مهم است و به سلامت مادر و جنین کمک زیادی می‌کند. اغلب افراد فکر می‌کنند که در بارداری باید دوبرابر قبل غذا بخورند یا هر چقدر از ماده غذایی بخورند ایرادی ندارد. اما این باور اشتباهی است!

در این دوره مادران باردار باید بیش‌تر از قبل به تغذیه خود دقت کنند و همچنین از این طریق یبوست در بارداری را درمان کنند.

برای داشتن تغذیه مناسب در بارداری و درمان یبوست، نکات زیر را رعایت کنید.

  • میزان وعده‌های غذایی را کم‌تر و تعداد آن را افزایش دهید.
  • در رژیم غذایی خود از فیبر استفاده کنید.
  • آب و مایعات سالم مانند آبمیوه طبیعی را بیش‌تر مصرف کنید.
  • در وعده‌های غذایی خود از میوه و سبزی‌های تازه استفاده کنید.
  • از غلات سبوس‌دار مصرف کنید.
  • در غذاهای خود از روغن‌ زیتون استفاده کنید.
  • استفاده از میوه و شیر گرم در صبحانه برای یبوست بارداری بسیار مفید است.
  • از خوردن فست‌فود و غذاهای آماده خودداری کنید.

عوارض یبوست در بارداری

خطرات یبوست در بارداری

با اینکه یبوست در بارداری امری طبیعی است، اما می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد.

اگر در زمان بارداری یبوست شدید شود، باید هر چه سریع‌تر به فکر درمان باشید. زیرا یبوست و خونریزی در بارداری می‌تواند سلامتی شما را به خطر بی‌اندازد.

همچنین از دیگر خطرات یبوست در بارداری، ایجاد زخم‌های ناحیه مقعد است که درمان زخم مقعدی در اثر یبوست بارداری اندکی مشکل خواهد بود. زیرا قبلاً هم اشاره کردیم که از هر دارو و درمانی نمی‌توان برای بارداران استفاده کرد. پس بهتر است در این دوران برای پیشگیری از این عوارض، با ورزش و تغذیه مناسب، از مبتلا شدن به یبوست شدید جلوگیری کنید.

سخن پایانی

شما هم مانند هر خانمی ممکن است در زمان بارداری یبوست را تجربه کنید، اما از هرگونه روش‌ها اعم از درمان یبوست بارداری طب سنتی یا درمان خانگی بدون اطلاعات کافی باید خودداری کنید. موارد گفته شده در این مطلب از بهترین و بی‌خطرترین راه‌های درمانی یبوست در این دوران است. اما در صورت شدید شدن یبوست حتماً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر در این دوران، بیرون رفتن و خرید برای نوازدتان سخت است، کارترزلند این مشکل را حل کرده است. به راحتی و از منزل می‌توانید بهترین اقلام سیسمونی و لباس‌های کارترز اصل را برای نوزاد خود، به‌صورت آنلاین و با قیمتی مناسب سفارش دهید.

آیا شما هم در زمان بارداری با یبوست شدید مواجه شده‌اید؟
اگر پیشنهادی برای رفع این مشکل مادران باردار دارید، خوشحال می‌شویم با ما و خوانندگان کارترزلند به اشتراک بگذارید.

برای مادران باردار مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید