پا درد در بارداری

بسیاری از مادران، درجاتی از پا درد در بارداری را تجربه کرده‌اند، به‌خصوص درد پا در اوایل بارداری که هنوز افزایش وزن چندانی رخ نداده، ممکن است موجب نگرانی بیشتر شود.

اما اگر باردار هستید و دچار دردهایی در بخش‌های مختلف پاهای خود شده‌اید نگران نباشید، این دردها به خاطر شرایط بدنی و تغییرات هورمونی، امری طبیعی است و با پایان حاملگی و به دنیا آمدن نوزاد آن‌ها هم از بین می‌روند و همه چیز به روال عادی خود بازمی‌گردد.

اگر می‌خواهید بدانید علت پادرد در بارداری چیست و این دردها از چه زمانی شروع می‌شود و کی به پایان می‌رسد و همچنین با چه روش‌هایی می‌توان از شدت درد پاها کاست، با ما در کارترزلند همراه باشند.

فهرست

شدت پا درد در بارداری

پا درد در این دوران ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد و در قسمت‌های متفاوتی از پا با شدت‌های مختلفی پدیدار شود. در بیشتر مواقع نیازی به مراجعه به پزشک ندارد، چرا که با پایان بارداری خود به خود از بین می‌رود.

در مواردی ممکن است درد پا به قدری زیاد شود که  قابل تحمل نباشد و امکان حرکت را از مادر بگیرد، در این صورت باید به پزشک (متخصص زنان و ارتوپد) مراجعه شود و درمان را آغاز کرد. در موارد استثنایی که شدت درد بسیار باشد و منجر به آب آوردن زانو شود، ممکن است چندین هفته و یا حتی تا زمان زایمان مجبور به بستری شدن رد بیمارستان باشد.

علت های شایع پا درد در بارداری

علت‌های مختلفی برای پا درد در بارداری وجود دارد، از فیزیک بدن بگیرید تا سن مادر و… اما مهم‌ترین آن‌ها 2 مورد زیر است که بررسی می‌کنیم:

  • هورمون ریلکسین: ترشح هورمون ریلکسین از همان ماه‌های ابتدایی شروع شده و به تدریج تا پایان بارداری مقدار آن افزایش پیدا می‌کند تا بدن را برای زایمان آماده کند این هورمون  باعث شل شدن و ریلکسی عضلات، تاندون‌ها و مفاصل می‌شود و روی دیواره و دهانه رحم هم تاثیر می‌گذارد. اما تاثیر آن به پاها هم می‌رسد و به تدریج عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های پا را شل می‌کند که منجر به کاهش قدرت پاها شده و درد در نقاط مختلف پا گسترش می‌یابد.
  • افزایش وزن: در دوران بارداری افزایش وزن و حجم شکم موجب افزایش فشار به پاها می‌شود. این شروع دردهایی در قسمت‌های مختلف پا می‌شود و به تدریج در کل پا پخش شده و مادر را درگیر می‌کند.

انواع پا درد در دوران بارداری

پا درد در ساق پا

آیا درد ساق پا در بارداری خطرناک است؟ می‌توان گفت این نوع درد را اکثر خانم‌ها در 3 ماهه سوم بارداری تجربه می‌کنند. در مواقعی که وضعیت بدن برای مدت طولانی حالت ثابتی دارد این اتفاق می‌افتد، مثل شب‌ها درخواب. علت آن افزایش وزن بدن، کم آبی یا خستگی می‌باشد. برای تسکین پا درد در بارداری می‌توانید از نرمش‌های مخصوص بارداری، ماساژ، نوشیدن مقدار کافی آب و کمپرس آب گرم استفاده کنید.

پا درد در کف پا

علت درد کف پا در بارداری در 3ماه‌ی دوم و سوم بارداری، افزایش وزن و تغییرات هورمونی در بدن است. از طرفی با رشد جنین و بزرگ شدن رحم، فشار زیادی به رگ‌های خونی در پا وارد می‌شود و باعث عدم خونرسانی کافی به پاها شده و با کاهش مقدار مایعات در پاها فشاری مضاعف بر کف پا ایجاد می‌شود. درد کف پا هنگام صبح در بارداری معمولاً آزاردهنده‌تر است.

برای درمان و یا کاستن درد کف پا، آب به مقدار کافی بنوشید و از کفش‌ها و کفی‌های طبی استفاده کنید تا فشار بر روی کف پاها کم‌تر شود. انجام حرکات ورزشی مناسب، زیر نظر متخصص فیزیوتراپ هم می‌تواند کمک کند.

پا درد در پاشنه

افزایش وزن در بارداری، فشار بر روی پاشنه پا را چند برابر می‌کند که مهم‌ترین علت درد پاشنه پا در بارداری است. معمولاً اگر این درد فقط در دوران بارداری پدید آمده باشد با پایان آن از بین می‌رود، اما اگر شما دچار خار پاشنه یا دیگر مشکلات پاشنه قبل از بارداری بوده باشید، می‌تواند برای شما طاقت‌فرسا و مشکل‌ساز شود. پس باید مراقبت‌های ویژه‌ای از خود کنید.

در این مورد به دکتر مراقبت بارداری خود مراجعه کنید تا اگر نیاز باشد برای شما مکمل‌ کلسیم تجویز کند، همچنین می‌توانید از کفش طبی یا کفی طبی برای کفش‌های خود استفاده کنید که برای تسکین درد پاشنه بسیار مؤثر هستند. قرار دادن یک بالش در بین پاها هنگام خواب مخصوصاً در ماه‌های آخر بارداری، می‌تواند برای کاهش درد پاشنه بسیار موثر باشد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که درد پاشنه پا در بارداری نشانه چیست؟ همان‌طور که گفتیم فقط نشان از افزایش وزن و تغییرات در بدن دارد و به هیچ عنوان به جنسیت و یا موارد دیگر در بارداری مربوط نمی‌باشد پس به شایعاتی که این دردها را نشانه دختر یا پسر بودن جنین می‌دانند توجه نکنید.

تورم و درد مچ پا

یکی از انواع پا درد در بارداری مخصوصاً در ماه‌های آخر، درد در مچ پا است که به شدت متورم می‌شود، این مسئله مربوط به حبس شدن مایعات در پاها است.

با رشد جنین و بزرگ شدن شکم، مقدار آب بدن افزایش می‌یابد. آب اضافی در بدن جریان پیدا می‌کند و به خاطر فیزیک بدن و میل مایعات به سمت پایین، این آب اضافه در پایین بدن و پاها تجمع پیدا می‌کند که اصطلاحاً ادم یا تورم (احتباس مایعات) در مچ پا اتفاق می‌افتد. بعد از زایمان و بازگشتن بدن به حالت عادی این مورد سریعاً از بین می‌رود و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 در دوران بارداری برای کاهش فشار به مچ می‌توانید هر زمان که دراز کشیدید بالشتی زیر پا بگذارید تا پاها بالاتر از سطح بدن قرار بگیرند و مقداری از این آب به جریان خون باز گردد.

درد ران پا در بارداری

جمع‌بندی

با توجه به موارد گفته شده بهتر است نگرانی و استرس به خود راه ندهید و با مراقبت از پاهایتان و توجه به نکات زیر دردهای ناشی از بارداری را کاهش دهید:

  • آب به اندازه کافی بنوشید.
  • پاهایتان را ماساژ بدهید.
  • نرمش‌های سبک مخصوص دوران بارداری انجام دهید.
  • پیاده‌روی سبک داشته باشید.
  • از کفش طبی یا کفی داخل کفش استفاده کنید.
  • موقع درازکشیدن زیر پایتان و بین زانوها بالش قرار دهید.
  • روی ناحیه دردناک پاها از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

اگر قصد خرید سیسمونی برای نوزادتان را دارید ولی به خاطر پا درد، بیرون رفتن از منزل برایتان آسان نیست، سایت کارترزلند با متنوع‌ترین لباس‌های برند کارترز اصل و دیگر لوازم مورد نیاز نوزاد، در خدمت شماست.

اگر شما هم در دوران بارداری خود دچار انواع پا درد در بارداری شده‌اید بهتر است زیر همین پست تجربیات و راه‌‌حل‌های کاربردی خود را به اشتراک بگذارید تا همه از آن‌ها استفاده کنند.

مطالبی برای مطالعه مادران

دیدگاهتان را بنویسید