جنس عروسک نوزاد

بازی با اسباب‌بازی و عروسک نقش کلیدی در تربیت کودکانی با اعتماد‌به‌نفس بالا، شاد و خلاق دارد. از سوی دیگر فراهم کردن زمینه بازی‌ای که کودک بتواند راحت و ایمن بازی کند، ضروری است.

همه ما می‌دانیم کودکان، به‌خصوص نوزادان اسباب‌بازی‌های اطرافشان را بیشتر از هر چیزی در دهان می‌گذارند و ساعات زیادی را با لوازم بازی خود سپری می‌کنند. درنتبجه باید از جنس این مواد اطمینان حاصل کنیم و بهترین جنس عروسک نوزاد را برایشان بخریم. عروسکی که علاوه بر ظاهر زیبا و جذاب، دارای کیفیت مناسب و عاری از مواد سمی باشد تا به سلامتی کودک آسیب نرساند.

اسباب‌بازی در فهرست لوازم خرید سیسمونی قرار دارد. اگر به دنبال بهترین جنس اسباب بازی نوزاد هستید؛ برای آشنایی کامل با انواع جنس عروسک نوزاد و جنس عروسک حمام تا انتها همراه کارتزلند باشید.

مزیت خرید بهترین جنس عروسک نوزاد

داشتن عروسکی با ظاهر مشابه به خود، برای دختر‌بچه‌ها بسیار جذاب است. آن‌ها از خواباندن، در آغوش گرفتن، بوسیدن، بازی و وقت گزراندن با عروسک لذت می‌برند. عروسک به یک همدم و همراه در طول زندگی روزمره آن‌ها تبدیل می‌شود. البته پسر‌بچه‌ها نیز علاوه بر ماشین و تفنگ، به عروسک پسرانه علاقه نشان می‌دهند. عروسک پسرانه؛ شبیه به پسر‌بچه‌ها است. از انواع عروسک حیوانات گرفته تا شخصیت‌های کارتونی در بین پسر‌بچه‌ها محبوبیت دارند و آن‌ها نیز ساعات طولانی با عروسک سرگرم می‌شوند و بازی می‌کنند.

اطمینان از جنس عروسک نوزاد و غیر سمی بودن مواد تشکیل دهنده آن، سبب می‌شود بدون دغدغه از بابت به خطر افتادن سلامتی نوزاد، عروسک مورد علاقه‌ی آن‌ها را بریشان بخرید.

عروسک دخترانه، عروسک پسرانه

فواید خرید عروسک پسرانه و عروسک دخترانه برای آن‌ها:

  • رشد مهارت‌های شناختی، حرکتی، روانی، اجتماعی، عاطفی و زبانی
  • الهام‌بخش خلاقیت و تخیل
  • آشنایی با حیوانات مختلف، اعضای بدن و اشیای پیرامون

ویژگی اسباب بازی‌های چوبی

چوب، یک جنس عروسک نوزاد

از انواع مختلف چوب برای ساخت اسباب‌بازی استفاده می‌شود. از آنجا که این جنس اسباب بازی نوزاد دارای خاصیت آنتی‌باکتریال هستند، لبه تیز و برنده ندارند و غالباً سازگار با محیط ‌زیست هستند، مورد توجه بسیاری از والدین قرار گرفته‌اند.

چوب‌هایی با جنس سخت و مقاوم مثل راش، بلوط، افرا، توس و گردو در صنعت تولید لوازم بازی نوزاد کاربرد دارند. کیفیت بالا، مقاومت در برابر ضربه، خرد شدن و ترک خوردن، این جنس چوب‌ها را برای ساخت اسباب بازی ایده‌آل کرده است.

کاج، صنوبر، سدر و باسوود، جزء چوب‌های نرم هستند. راحت‌تر از چوب‌های سخت ترک خورده و می‌شکنند. درنتیجه اسباب بازی‌های مناسبی نیستند. با این حال اگر کودک بزرگ‌تری دارید که اسباب بازی‌ها را پرتاب نمی‌کند و نمی‌جود ممکن است برای شما مناسب باشد.

آخرین نوع چوب که ممکن است برای ساخت اسباب بازی استفاده شود، تخته سه‌لا و ام دی اف است. ام دی اف مملو از مواد شیمیایی از جمله فرمالدئید است. فرمالدئید سبب تحریک پوست، چشم و ایجاد بیماری تنفسی می‌شود. هنگام خرید برای نوزاد دلبندتان به جنس عروسک نوزاد دقت کنید. خرید لوازم بازی با این جنس مواد اصلاً توصیه نمی‌شود.

برای اطمینان از سلامتی نوزاد، به دنبال اسباب بازی‌هایی باشید که از چوب‌هایی دارای گواهی FCS باشد. از رنگ و روکش غیرسمی در ساخت آن استفاده شده باشد. مواد استفاده شده در ساخت اسباب بازی‌های چوبی را حتماً بخوانید و به جنس عروسک نوزاد توجه کنید. اگر اسباب بازی چوبی رنگ‌شده می‌خرید به دنبال اسباب بازی‌هایی با رنگ‌هایی مثل: رنگ آکریلیک مبتنی بر آب و غیرسمی و رنگ لاتکس بر پایه آب و غیرسمی باشید.

پلاستیک؛ جنس محبوب برای ساخت اسباب‌بازی

اسباب‌بازی پلاستیکی، محبوب برای بچه‌ها

پلاستیک؛ محبوب‌ترین ماده برای ساخت اسباب بازی و عروسک نوزاد است. ماشین‌ها، خانه سازی، عروسک دخترانه، عروسک پسرانه، جغجغه و… عمدتا از جنس پلاستیک هستند.

چرا بیشتر اسباب بازی‌ها از جنس پلاستیک است؟

  • تمیز کردن آسان: اسباب بازی‌های پلاستیکی در برابر بسیاری از مواد شیمیایی و سایر مواد غیرقابل نفوذ هستند، در برابر انواع لکه‌ها مقاوم هستند و در صورت نیاز به راحتی تمیز و لکه‌زدایی می‌شوند.
  • ایمنی: بسیاری از پلاستیک‌ها حاوی افزودنی‌های ضد باکتری و ضد میکروبی برای افزایش ایمنی هستند و به‌راحتی گرما و الکتریسیته را عبور نمی‌دهند.
  • وزن سبک: لوازم بازی ساخته شده از پلاستیک معمولاً سبک هستند.
  • مقاوم در برابر ضربه: نوزادان اسباب بازی را پرت می‌کنند یا در دهان می‌گذارند. اسباب بازی‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که این ضربه‌ها را تحمل کنند و پلاستیک از مقاوم‌ترین مواد برای ساخت اسباب بازی است.

بهترین جنس عروسک نوزاد؛ سیلیکون

بهترین جنس عروسک نوزاد با سیلیکون

سیلیکون ویژگی مشابه با پلاستیک دارد. اسباب بازی‌های سیلیکونی در طیف گسترده‌ای از اشکال و اندازه‌ها، مناسب همه‌ی رده‌های سنی کودکان می‌باشند. در ساخت اسباب بازی، غذاخوری، سرشیشه، پستانک و دندان‌گیر سیلیکون به کار رفته است. اسباب‌بازی‌های سیلیکونی یک انتخاب محبوب برای والدینی است که می‌خواهند اسباب‌بازی‌های ایمن، بادوام و جذاب را برای کودکان خود فراهم کنند.

سه دلیل برای اینکه هنگام انتخاب جنس اسباب بازی نوزاد سیلیکون را انتخاب کنید:

  1. ایمن بودن: اسباب بازی‌های سیلیکونی از مواد غیرسمی ساخته شده‌اند که بازی کردن و حتی جویدن آنها، برای نوزادان بی‌خطر است. آنها حاوی مواد شیمیایی مضر مانند BPA، فتالات ها یا PVC نیستند که در برخی از اسباب بازی‌های پلاستیکی یافت می‌شود.
  2. بادوام بودن: اسباب بازی‌های سیلیکونی ماندگاری زیادی دارند. آنها در برابر سایش و پارگی مقاوم هستند و مانند اسباب بازی‌های پلاستیکی نمی‌شکنند. همچنین به‌راحتی تمیز می‌شوند و برای نوزادانی که عادت دارند اسباب‌بازی را در دهان بگذارند بی‌ضرر هستند.
  3. سازگار با محیط زیست: اسباب بازی‌های سیلیکونی کودک یک گزینه سازگار با محیط زیست برای والدینی است که نگران محیط زیست هستند. آنها از یک منبع تجدیدپذیر ساخته شده‌اند و «زیست تخریب‌پذیر» هستند.

عروسک‌های پارچه‌ای؛ نرم، لطیف و دوست‌داشتنی

جنس عروسک نوزاد از پارچه

عروسک پارچه‌ای از پارچه‌هایی به جنس پولیشی، نمدی، فلازیت، غواصی، جیر‌گوزنی، خز، کرپ پرده، تریکو و … دوخته می‌شود. تار‌و‌پود هر پارچه با دیگری متفاوت است. در ادامه چند مدل از این جنس پارچه‌ها را معرفی می‌کنیم.

پارچه پولیشی: عروسک پولیشی یا عروسک پلاشی (plushy)، به معنی مخملی و پرزدار است. از پارچه‌هایی مثل مخمل یا پولیش در انواع بدون پرز، پرزدار و کم پرز ساخته می‌شوند. عروسک‌های پولیشی کیفیت بالایی دارند و نرم‌تر از سایر عروسک‌ها هستند. آنها از الیافی مثل پنبه، پشم‌شیشه، پلی‌استر و یا دانه‌های یونولیت پر می‌‌شوند، ضد حساسیت هستند و قابلیت شست‌و‌شو در ماشین لباس‌شویی دارند.

پارچه تریکو: خصلت کشسانی و انعطاف‌پذیری، لطافت و نرمی، کیفیت بالا، تریکو را برای ساخت عروسک مناسب کرده است.

پارچه نانو: بسیاری از والدین به دنبال بهترین جنس عروسک پارچه‌ای هستند. پارچه‌ای که ضد‌حساسیت و بی‌خطر باشد و پرز‌های آن به ریه نوزادان وارد نشود. در این راستا دانشمندان با دستکاری مواد، پارچه‌هایی با عملکرد استثنایی به وجود آورده‌اند. پارچه‌ای بسیار با‌کیفیت و ضد حساسیت، دارای خواص فوق‌العاده زیر:

  • امکان رشد مایت‌ها و حشره‌ها بر روی آن نیست.
  • نرم، لطیف و بی‌ضرر برای پوست حساس نوزاد
  • مقاوم در برابر آب و لکه
  • به‌راحتی و سریع تمیز می‌شود.
  • خاصیت ضد‌میکروبی دارد.
  • جلیگری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و آلرژی

جنس عروسک حمام چگونه است؟

جنس عروسک حمام

عروسک حمام مسؤلیت منحصر‌به‌فردی به عنوان یک دوست و همراه برای کودکی که از حمام رفتن خودداری می‌کند، دارد. جنس عروسک حمام باید به‌صورتی باشد که از مواد طبیعی در ساخت آن استفاده شده باشد. به طور معمول از پلاستیک، چوب رنگ شده و جلا یافته با روغن و استیل ضد زنگ؛ برای ساخت اسباب بازی حمام استفاده می‌شود.

ویژگی‌های جنس عروسک حمام:

  1. به‌طور خاص برای خیس شدن طراحی شده‌اند.
  2. معمولاً از پلاستیک برای ساخت عروسک حمام استفاده می‌شود.
  3. جنس آن به گونه‌ای است که به‌راحتی خشک می‌شود.
  4. دارای سوراخ‌هایی برای تخلیه آب هستند. (این سوراخ‌ها به‌منظور جلوگیری از تکثیر و لانه گزینی میکروب‌هایی مثل قارچ و باکتری در قسمت‌های مختلف و داخلی اسباب بازی حمام تعبیه شده‌اند.)
  5. برخی به گونه‌ای مهر و موم شده‌اند که آب درون آن‌ها نفوذ نکند.

برای خرید اسباب بازی برای نوزاد به چه نکاتی توجه کنیم؟

ایمنی اساب‌بازی و حنس مواد تشکیل دهنده آن بسیار مهم است. چراکه کودکان نسبت به مواد شیمیایی مضر بسیار حساس هستند. داشتن علامت استاندارد، اطمینان از سلامت جنس عروسک نوزاد و رده سنی درج شده بر روی لوازم بازی نوزادان از نکات مهمی هستند که باید حین خرید به آن‌ها توجه کنید.

این مطلب برای آشنایی شما با جنس عروسک نوزاد نوشته شده است. شما از کدام جنس عروسک برای نوزاد خود خرید کرده‌اید؟ آیا از کیفیت آن راضی هستید؟ کدام جنس اسباب بازی نوزاد را پیشنهاد می‌کنید؟ لطفاً تجارب ارزشمند خود را با ما و سایر والدین به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید