پاک کردن لکه لباس کودک یکی از دغدغه‌‎‌هایی است که از ابتدای تولد کودکان شروع می‌شود و با بزرگ شدن کودکان گویی لکه‌ها نیز بزرگ‌تر می‌شوند!

در دوران نوزادی، به دلیل حساس بودن پوست کودکان، شیوه پاک کردن لکه لباس نوزاد اهمیت بالایی دارد و علاوه‌بر آن باید حواسمان باشد که هنگام شستن لباس نوزاد، به الیاف پارچه آسیبی وارد نشود تا عمر مفید لباس کودک کاهش نیابد.

در این مطلب با بهترین شیوه‌های طبیعی پاک کردن لک لباس کودک و نوزاد آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

شیوه‌های مقابله با رایج‌ترین لکه‌های لباس کودکان

مقابله با لکه لباس کودک

قبل از استفاده از مواد شیمیایی که ممکن است باعث مشکلات پوستی و تنفسی کودکان شود به سراغ شیوه‌های طبیعی و کاربردی برای پاک کردن لکه لباس کودک می‌رویم.

لکه آهن روی لباس چگونه پاک میشود؟

از بین بردن لکه قطره آهن روی لباس بچه دغدغه مشترک همه مادران است. مهم‌تر از لکه آهن روی لباس نوزادتان، احتمال سیاه شدن دندان‌های او در اثر برخورد این قطره ست. پس قبل از هر چیزی به شما پیشنهاد می‌کنم که از یک سرنگ برای این کار استفاده کنید.

سرنگ داروخوری کودک برند رووکو کد 01

برای لکه قطره آهن روی لباس و پاک كردن قطره مولتی ويتامين روی لباس نوزاد قبل از اینکه به سراغ سفید‌کننده‌ها بروید از سرکه یا آبلیمو استفاده کنید و آن را روی پارچه لباس بمالید. اگر از این مورد جواب نگرفتید جوش‌شیرین را امتحان کنید.

بنا بر تجربه بسیاری از مادران، استفاده از ماست و خمیردندان هم برای پاک کردن لکه قطره آهن روی لباس نوزاد کارساز خواهد بود.

لکه‌های خوراکی روی لباس کودکان

عمدتاً لکه لباس کودک هنگام غذا دادن به او به وجود می‌آید و بستن یک پیش‌بند ساده راهکار مناسب و اقتصادی برای حل مشکل لک لباس کودک خواهد بود.

از طریق لینک زیر می‌توانید پیش‌بند‌های باکیفیتی را خریداری کنید.

پیش بند کاسه دار بچگانه کد 100

لکه‌های چربی غذا

برای رفع لکه‌های چرب ابتدا مقداری آرد یا پودر نشاسته ذرت را روی لکه لباس قرار بدهید، بعد از مدت زمانی که چربی جذب شد، آن را آبکشی کنید.

برای لکه‌های ناشی از روغن بچه هم می‌توانید از این روش استفاده کنید.

لکه شیر

لکه‌های ناشی از شیر مادر یا شیر خشک اگر تازه باشند به راحتی با یک آبکشی ساده پاک می‌شوند، اما اگر لکه‌ها قدیمی هستند باید آن‌ها را به وسیله شوینده‌های آنزیم‌دار مثل مایع لباسشویی نوزادان بشویید تا کاملاً رفع شوند.

اگر نوزاد شما شیر خشک مصرف می‌کند یک شیشه‌شیر مناسب و استاندارد می‌تواند احتمال لک شدن لباس نوزاد را کاهش دهد.

شیشه شیر

لکه‌های رنگی میوه‌ها

لکه‌های ناشی از رنگ میوه‌ها روی لباس کودکتان را می‌توانید به کمک ترکیب آب و آبلیمو یا سرکه برطرف کنید.

از این ترکیب می‌توانید برای رنگ سبز ناشی از چمن هم استفاده کنید.

نکات مهم در شست‌وشوی لکه لباس کودک

چگونه لکه لباس کودک را پاک کنیم؟

الیاف لباس کودکان معمولاً نازک هستند، به همین دلیل در شستن آن‌ها باید به نکاتی زیر توجه داشت:

دمای مناسب آب برای شست‌و‌شوی لک لباس کودک

در بسیاری از مواقع لکه لباس کودکان با یک شست‌و‌شوی ساده با آب برطرف می‌شود. حرارت آب با توجه به جنس پارچه و نوع لکه لباس می‌تواند متفاوت باشد ولی در اکثر مواقع آب ولرم و سرد انتخاب بهتری خواهد بود.

برای اطلاع از دمای مناسب، به برچسب لباس دقت کنید. در برچسب لباس‌ها دمای آب مناسب و شیوه شست‌و‌شوی لباس نوشته شده است.

لکه‌های ماندگار لباس کودکان

سعی کنید همیشه بعد از لک شدن لباس به سرعت اقدامات لازم را انجام دهید چون هر چقدر زمان بیشتری از آن لکه بگذرد پاک کردنش هم سخت‌تر خواهد شد.

در مواردی که مدت زمانی از لک شدن لباس کودکتان گذشته است، قبل از هر اقدام دیگری برای مدتی آن را در آب بخیسانید.

خشک کردن لباس‌ها به وسیله نور خورشید

آیا از خاصیت لکه‌بری خورشیدی که بالای سرتان می‌تابد خبر داشتید؟

پس از شستن لباس‌ها آن‌ها را در هوای باز و مقابل نور خورشید قرار دهید. نور خورشید باعث کم‌رنگ شدن لکه لباس کودک می‌شود.

حواستان باشد که لباس‌ها بیش از حد زیر گرمای خورشید نمانند زیرا باعث آسیب دیدن پارچه لباس و زرد شدن آنها خواهد شد. توصیه می‌شود لباس‌های طرح‌دار را به صورت پشت‌ورو خشک کنید.

شست‌وشوی لباس نوزادان به صورت جداگانه

برای جلوگیری از حساسیت‌های پوستی، لباس‌ نوزادان زیر یک سال بهتر است جدا از لباس بزرگ‌ترها شسته شود زیرا شوینده‌ها و مایع‌های لباس‌شویی که برای پاک کردن لکه لباس کودک استفاده می‌شود متفاوت است.

نوزادان پوست بسیار حساسی دارند و حتی لباس‌های نو و تازه‌ خریداری‌شده هم قبل از استفاده باید شسته شوند تا آلودگی‌های احتمالی در پروسه تولید و حمل‌ونقل برطرف گردد.

شوینده‌ها و بهترین مایع لکه‌بر لباس کودک

به دلیل آسیب‌پذیری پوست کودکان بهتر است تا حد امکان از شوینده‌ها استفاده نکنیم. اما همیشه روش‌های طبیعی کارساز نخواهند بود و در مواردی مجبور به این کار خواهیم شد و باید در این مواقع به مواردی توجه لازم را داشته باشیم.

شوینده‌های کودکان باید ملایم، بدون رنگ و بدون بو باشند تا به پوست نوزادان آسیبی وارد نکنند.

شوینده‌هایی که مخصوصاً برای نوزادان تولید می‌شوند پایه گیاهی دارند، از الیاف نازک پارچه لباس نوزاد محافظت می‌کنند و موجب تغییر رنگ لباس نمی‌شوند.

بهترین شوینده‌ها برای لکه لباس نوزاد

بهترین مایع لکه‌بر لباس کودک

مایع‌های لباس‌شویی و صابون‌های لباس‌شویی بهترین انتخاب‌ها برای شستن لباس نوزاد هستند.

برند‌های مختلفی در بازار وجود دارند که تولیدکننده شوینده مخصوص لباس نوزاد هستند. ساختار این شوینده‌ها به‌طور معمول حاوی نرم‌کننده است و نیازی نیست از نرم‌کننده‌های مجزا استفاده کنید.

خرید لباس بچه باکیفیت برای افزایش عمر لباس کودک

سلامتی کودک شما بیش از هر چیزی اهمیت دارد و تمیزی لباس نوزادتان مهم است اما مراقب باشید که در مصرف شوینده‌ها زیاده‌روی نکنید و به جای آن تمرکز خود را برای پیدا کردن لباس‌هایی بگذارید که کیفیت پارچه بالایی دارند و لکه‌های زیادی به خود نمی‌گیرند.

کودکان مانند بزرگسالان نمی‌توانند از لباس‌های خود مراقبت کنند و به همین دلیل باید به کیفیت لباسی که برای کودکتان تهیه می‌کنید توجه زیادی داشته باشید. پاک کردن لکه‌های روی پارچه‌های باکیفیت برخلاف اجناس بی‌کیفیت در بسیاری از مواقع بسیار آسان است.

برای رفع نگرانی‌تان بابت کهنه شدن الیاف پارچه لباس در شست‌وشوهای متعدد، خرید لباس بچه اصل کارترز از فروشگاه کارترزلند توصیه می‌شود. این فروشگاه تجربه یک خرید اینترنتی لذت‌بخش را برای شما فراهم می‌کند.

به کمک لینک زیر می‌توانید محصولات باکیفیت و قیمت مناسب این فروشگاه را مشاهده کنید.

از مواردی که مادران را کلافه می‌کند لکه‌های روی لباس‌ کودکشان است. به کمک تجربیاتی که در مسیر رشد کودک به‌دست می‌آورید و به مرور زمان راهکار مقابله با هر لکه را یاد خواهید گرفت پس نگران نباشید.
اگر پیشنهاد و تجربه‌ای درباره رفع لکه لباس کودک دارید، لطفاً آن را در بخش دیدگاه‌های پایین همین صفحه برایمان بنویسید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید