علائم و عوارض آبله مرغان در بارداری

یکی از نگرانی‌ها و ترس‌های مادران باردار گرفتن آبله مرغان در بارداری است، البته این نگرانی بسیار به جا و حائز اهمیت است چرا که این بیماری، خطرات بسیاری برای مادر و جنین به همراه دارد.

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که عمدتاً کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری ناشی از عفونت اولیه ویروس واریسلا زوستر است. این بیماری باعث ایجاد بثورات خارش‌دار روی پوست می‌شود که به مرور زمان به صورت پوسته خشک شده و می‌افتند. علائم این بیماری، از جمله تب، خستگی و سردرد است که معمولاً پنج تا هفت روز طول می‌کشد.

اگر قبلاً به آبله مرغان مبتلا نشده‌اید، پیش از باردار شدن حتماً واکسن آبله مرغان را تزریق کنید. این بیماری معمولاً در بزرگسالان، شدیدتر از کودکان است و در این مورد زندگی 2 نفر را به خطر می‌اندازد. 

در صورتی که در دوران شیرین بارداری خود هستید و به این بیماری مبتلا شده‌اید باید حتماً مراقبت وِیژه‌ای از خود داشته باشید. عوارضی مانند عفونت ریوی، التهاب کبد و التهاب مغز و ماده مغزی ممکن است در اثر ابتلا به آبله مرغان در حاملگی رخ دهد. 

با اینکه ممکن است این مسئله شما را بترساند اما باید واقع‌بین بود و برای مقابله با این بیماری در درجه اول آن را بپذیرید و بعد دانش خود را در مورد عوارض، علائم، نحوه‌ی پیشگیری و درمان آن بالا ببرید تا بتوانید از خود و جنین محافظت کنید.

علائم آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان در بارداری

حال که به اهمیت این موضوع پی بردیم، باید با علائم آن نیز آشنا شویم تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن آن را تشخیص داده و با مراجعه به پزشک مراقبت‌های لازم را شروع کنیم. این علائم چه چیزهایی می‌توانند باشند:

  • بثورات پوستی: یکی از علائم شایع آبله مرغان، بثورات پوستی هستند که خارش زیادی دارند. این بثورات ابتدا به صورت تاول‌های کوچک ظاهر می‌شوند و سپس به دَلَمه تبدیل می‌شوند. این بثورات معمولاً از صورت، پشت و قفسه سینه شروع شده و به تدریج در تمام بدن پخش می‌شوند.
  • تب: تب نیز یکی از علائم رایج آبله مرغان است.
  • خستگی و سردرد: این علائم معمولاً 1 تا 2 روز قبل از ظهور بثورات آغاز می‌شوند.
  • کم اشتهایی: کم اشتهایی نیز می‌تواند یکی از علائم آبله مرغان باشد.

به خاطر شرایط بارداری که معمولاً سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود، تشخیص علائم آبله مرغان ممکن است کمی سخت باشد، برای همین باید به تغییرات بدن و حالات روحی خود خیلی توجه کنید. 

خطرات و عوارض بیماری آبله مرغان

خطرات آبله مرغان در دوران بارداری و عوارضی که بعدها بر روی مادر و نوزاد می‌گذارد موجب شده که این بیماری در بزرگسالی بسیار جدی گرفته شود، چرا که شدت علائم آن بیشتر است. بثورات‌ پوستی که در کودکی فقط خارش دارند در بزرگسالی تبدیل به زونا می‌شود که تاول‌های آبکی و دردناکی هستند که تحمل آن‌ها بسیار سخت است. پس بهتر است به عنوان یک مادر جوان با این خطرات آشنا شوید و آن را جدی بگیرید.

برای مادر

آبله مرغان در دوران بارداری می‌تواند خطرات و عوارض گوناگونی را برای مادر به همراه داشته باشد. این عوارض عبارتند از:

  • عفونت ریوی (پنومونی): این عفونت ممکن است ضعیف و در برخی موارد شدید باشد و به سلامتی مادر آسیب برساند.
  • التهاب کبد (هپاتیت): این عارضه در برخی موارد رخ می‌دهد مخصوصاً کسانی که از قبل هم دچار مشکلات کبدی بوده‌اند در معرض خطر قرار دارند.
  • التهاب مغز و ماده مغزی (آنسفالیت): این عارضه نادر است و به ندرت اتفاق می‌افتد اما آسیب آن بسیار شدید و خطرناک است.
  • مرگ: متأسفانه در موارد بسیار شدید و نادر، زنان ممکن است بر اثر ابتلا به آبله مرغان در دوران بارداری جان خود را از دست بدهند.

این خطرات ممکن است باعث شوند که مادر نیاز به بستری و مراقبت‌های ویژه داشته باشد. به همین دلیل، اگر باردار هستید و به آبله مرغان مبتلا شده‌اید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید و برای چکاپ به بیمارستان مراجعه کنید

برای جنین:

اگر مادر در طول بارداری به آبله مرغان مبتلا شود، ممکن است برای جنین نیز خطراتی وجود داشته باشد. این خطرات شامل نقایص جنینی، زخم‌های پوستی، آسیب‌های عضلانی و استخوانی، کوچکی سر یا میکروسفالی، کوری، ناهنجاری یا فلج اندام‌ها و ناتوانی ذهنی است. این خطرات بستگی به زمان ابتلا به آبله مرغان در بارداری دارد که در اینجا ما آن را در سه دوره سه ماهه بررسی خواهیم کرد:

  • ابتلا در سه ماهه اول بارداری: اگر آبله مرغان در سه ماهه اول بارداری رخ دهد، احتمال وجود ناهنجاری‌های جنینی افزایش می‌یابد. عفونت آبله مرغان در سه ماهه اول به‌خصوص در هفته‌های ۸ تا ۱۲، خطر نشانگان مادرزادی واریسلا را افزایش می‌دهد. احتمال خطر نقایص جنینی در سه ماهه اول بین نیم تا یک درصد است.
  • ابتلا در سه ماهه دوم بارداری: اگر آبله مرغان در بین هفته‌های سیزدهم تا بیستم بارداری رخ دهد، احتمال خطر نقایص جنینی ۲ درصد خواهد بود که بیشترین آسیب‌ها به جنین در این بازه زمانی ایجاد می‌شود.
  • ابتلا در سه ماهه سوم بارداری: اگر آبله مرغان در سه ماهه سوم بارداری رخ دهد، خطر بیشتری برای مادر نسبت به جنین وجود دارد. در صورت ابتلا به این بیماری در سه ماهه سوم بارداری، مادر باید حتماً بستری شود و تحت نظر متخصص عفونی و زنان قرار گیرد.(+)

تشخیص آبله مرغان در بارداری 

تشخیص آبله مرغان در بارداری

تشخیص آبله مرغان در دوران بارداری عمدتاً بر اساس نشانه‌های بالینی انجام می‌شود.

 اولین نشانه آبله مرغان در بارداری معمولاً تب است. سایر نشانه‌ها ممکن است شامل خستگی، سرفه یا آب‌ریزش بینی باشد. معمولاً یک یا دو روز پس از شروع تب یا آب‌ریزش بینی، دانه‌هایی روی بدن ظاهر می‌شوند که به سرعت زیاد شده و در سراسر بدن پخش می‌شوند.

در برخی موارد که علائم ظاهری مشخص نیست و احتمال گرفتن آبله مرغان مادر وجود دارد ممکن است نیاز به آزمایشات بیشتری باشد.

پیشگیری و درمان آبله مرغان در بارداری

حال که با علائم و خطرات این بیماری آشنا شدید و همچنین راه‌های تشخیص آن را یاد گرفتید، برای جلوگیری از آبله مرغان در دوران بارداری و درمان آن می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • تزریق واکسن آبله مرغان: اگر از اینکه در برابر این بیماری مصون هستید مطمئن نیستید، بهتر است سه ماه پیش از بارداری واکسن آبله مرغان را تزریق کنید و اگر در حال حاضر باردار هستید حتماً با یک متخصص عفونی و پزشک زنان مشورت کرده و از آن‌ها کمک بگیرید.
  • فاصله گرفتن از افراد مبتلا: در دوران بارداری، بهتر است از کودکان مبتلا به آبله مرغان و افراد مبتلا به زونا (که حالت فعال شده عفونت آبله مرغان پنهان در افراد است) دوری کنید.
  • واکسیناسیون افراد نزدیک: اگر باردار هستید و با کودکان و همسری زندگی می‌کنید که قبلاً آبله مرغان نگرفته‌اند یا واکسن نزده‌اند، توصیه می‌شود که آن‌ها هم واکسن بزنند تا از سرایت بیماری به شما جلوگیری شود.

برای درمان آبله مرغان در دوران بارداری عمدتاً از داروهای ضد ویروسی استفاده می‌کنند. این داروها به کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک می‌کنند. دو داروی رایج که معمولاً توسط پزشکان برای درمان آبله مرغان تجویز می‌شوند، آسیکلوویر و والاسیکلوویر هستند که از نوع داروهای ضد ویروسی هستند که با محدود کردن تکثیر ویروس در بدن، به کاهش شدت و مدت زمان بیماری کمک می‌کنند. این داروها مانند هر داروی دیگری تحت مراقبت و زیر نظر پزشک متخصص و زنان باید مصرف شوند. (+)

آبله مرغان و خارش بثورات پوستی

و در پایان… 

به عنوان یک مادر آینده، حفظ سلامت خود و نوزادتان باید در اولویت شما باشد. با این حال، با توجه به تمام موارد و مسائلی که مطرح شد با داشتن آگاهی کافی در مورد آن نیازی به نگرانی از آبله مرغان نیست. بزرگسالان معمولاً در برابر این بیماری مصون هستند و تنها تعداد کمی از زنان باردار به آبله مرغان مبتلا می‌شوند (حدود یک تا پنج مورد در هر ده هزار زن باردار).

خوشبختانه، امروزه روش‌های متعددی برای محافظت از شما و کودک‌تان در برابر این بیماری وجود دارد. فقط مطمئن شوید که قبل از باردار شدن، با پزشک متخصص مشورت کنید و در حین بارداری زیر نظر پزشک به سلامت خود و فرزندتان برسید و روزهای خوش و پر از شادی داشته باشید. 

فروشگاه کارترزلند مرجع تخصصی لباس نوزاد و کودک با برند کارترز با آرزوی سلامتی برای شما و فرزندتان در این مسیر شیرین و گاهی سخت، امکان و شرایط راحتی را برای خرید اقلام ضروری سیسمونی نوزاد با برندهای مطرح جهانی فراهم کرده است که با گستره‌ای از کالاهای متنوع و با کیفیت، برایتان «تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی» را تداعی می‌کند. 

با بازدید از این فروشگاه متنوع و زیبا که به راحتی در دسترس شما است، از نگرانی‌های خود کم کنید و به روزهای شیرین پیش رو فکر کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید