جلوگیری از عفونت ناف نوزاد

با به دنیا آمدن کودک، والدین با چالش‌های زیادی مانند بی‌قراری شبانه، رفلاکس نوزاد، سوختگی پای نوزاد و… مواجه می‌شوند. یکی از این چالش‌ها هم عفونت ناف نوزاد است. همان‌طور که می‌دانید، بند ناف نوزاد بسیار حساس بوده و از طرفی بند ناف در روزهای اولیه تولد هنوز کامل خشک نشده و زخم است؛ بنابراین مراقبت از ناف نوزاد تازه متولد شده اهمیت زیادی دارد.

اگر شما هم به تازگی صاحب فرزند شده‌اید و نگران این مسئله هستید، جای خوبی مراجعه کرده‌اید. ما در این مقاله از کارترزلند به مراقبت از بند ناف، علائم عفونت، روش‌های درمان عفونت ناف و به پیشگیری از عفونت ناف نوزاد پرداخته‌ایم. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

فهرست مطالبی که مشاهده خواهید کرد:

اهمیت مراقبت از بند ناف نوزاد

جنین در دوران بارداری به کمک بند ناف به مادر متصل شده و از طریق آن تغذیه و خون‌رسانی می‌شود. زمانی که کودک به دنیا می‌آید، همان لحظه بند را با قیچی بریده و سر آن را با گیره مخصوص می‌بندند.

بندناف بریده شده به‌خصوص در روزهای ابتدایی تولد حساس بوده و نیاز به مراقبت زیادی دارد. این بند تا زمانی که بیفتد مستعد عفونت بوده و باید از عفونت آن پیشگیری کرد.

برای مراقبت از ناف نوزاد و جلوگیری از عفونت آن موارد زیر را رعایت کنید:

  • بندناف باید خشک بماند. پس حتماً از خیس شدن آن جلوگیری کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان خودتان بند را با قیچی جدا نکنید. با این کار ممکن است موجب خونریزی ناف نوزاد شود. بندناف باید خودبه‌خود بیفتد.
  • ریشه بند ناف کودک بسیار نرم بوده و نگهداری ناف نوزاد کار حساسی است. دقت کنید که به آن دست نزنید و هنگام پوشاندن لباس مراقب باشید.
  • اجازه دهید بند ناف خودش بیفتد و برای خشک‌شدن بند ناف و افتادن آن از الکل یا هر روش خانگی دیگری استفاده نکنید. برای استفاده از این موارد باید با پزشک مشورت کنید.
  • تا زمانی که بند ناف کامل جدا شود، هر روز آن را بررسی کنید. مقایسه تغییرات روزانه، سلامت یا عفونت ناف نوزاد را نشان می‌دهد.
  • پوشک را زیر ناف ببندید و لباس نخی و جنس مناسب و گشاد تن کودک کنید.
پوشاندن لباس مناسب برای نگهداری از بند ناف نوزاد و چلوگیری از عفونت ناف نوزاد

علائم عفونت بند ناف در نوزادان چیست؟

بعضی مواقع حتی با وجود مراقبت زیاد و نگهداری از ناف نوزاد ممکن است باز هم دچار عفونت شود. اما برخی والدین به دلیل تجربه کم، متوجه آن نمی‌شوند. علائم زیر نشان‌دهنده عفونت ناف نوزاد هستند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

  1. نشت مایع شفاف یا زرد رنگ از ناف نوزاد (کمی ترشح از ناف عادی است)
  2. ایجاد تغییر رنگ در نواحی اطراف ناف نوزاد
  3. بی‌اشتهایی و امتناع نوزاد از شیر خوردن
  4. تورم یا قرمزی دور ناف
  5. تب بالای 38 درجه در نوزاد
  6. دردناک شدن ناحیه اطراف ناف
  7. بروز بی‌حالی و خواب‌آلودگی در نوزاد
  8. کم‌توان شدن یا کاهش قدرت عضلانی در نوزاد
  9. وجود بوی نامطبوع در ناف

درمان عفونت ناف نوزاد

متخصص کودکان و نوزادان معتقد هستند که انجام کارهای خودسرانه در منزل برای رفع عفونت، خطرناک هستند. بیش‌تر افراد با توجه‌ به اینکه فکر می‌کنند الکل یک ضدعفونی‌کننده است، از آن استفاده می‌کنند. اما استفاده از الکل برای نوزاد خطرناک بوده و موجب مسمومیت در او می‌شود. پس در هر صورت بهترین کار مراجعه به پزشک است.

درمان خانگی عفونت بند ناف

نوزادها بسیار حساس هستند و درصورتی‌ که به هر دلیلی آسیب ببینند، ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری برای آن‌ها ایجاد شود؛ بنابراین مواردی که معرفی می‌کنیم ازجمله روش‌هایی است که خانم‌های قدیمی از آن استفاده می‌کردند. برای انجام این موارد ما هیچ توصیه‌ای نداریم و معتقدی بدون نظر پزشک بهتر است هیچ اقدامی نکنید و سلامت نوزاد را به خظر نیندازید.

  1. ترکیب آب گرم و نمک: این ترکیب یک ضدعفونی‌کننده بود و عفونت باکتریایی شکم را کاهش می‌دهد. زیرا آب گرم جریان خون را افزایش داده و نمک موجود در آن رطوبت اضافی را می‌گیرد. درنتیجه عفونت سریع‌تر بهبود می‌یابد.
  2. روغن درخت چای: این روغن یک درمان گیاهی عفونت ناف نوزاد است. در این روش 4 الی 5 قطره روغن درخت چای را با یک قطره روغن زیتون یا نارگیل ترکیب می‌کنند. سپس با یک پنبه مقداری از این ترکیب را به محل موردنظر زده و بعد از 10 دقیقه پاک می‌کنند. این کار باید روزانه دوبار تکرار شود.

سرکه سفید، ژل آلوئه‌ورا، خمیر زردچوبه با آب، خمیر زردچوبه با عسل، خمیر گیاه کالاندولا و استفاده از یاس بنفش هندی با روغن زیتون از دیگر روش‌های خانگی درمان عفونت ناف نوزاد هستند.

درمان‌های خانگی برای عفونت بند ناف

زمان افتادن بند ناف نوزاد

در چند روز ابتدایی تولد نوازد، بند بریده شده او تیره‌تر شده و کاملاً خشک می‌شود. این بند معمولاً در 1 الی 2 هفته ابتدایی و حداکثر تا 21 روز می‌افتد. اما ممکن است تا 4 هفته یا حتی 40 روز طول بکشد. اگر ناف نوزاد شما در بیش‌تر از این فاصله جدا نشد و همچنان باقی ماند، باید او را نزد پزشک متخصص نوزادان و کودکان ببرید.

مراقبت‌های بعد از افتادن بند ناف

بعد از اینکه ناف نوزاد جدا شد، مراقبت از ناف نوزاد بعد از افتادن هم بسیار حائز اهمیت است. اما مراقبت از بند ناف نوزاد و نگهداری از آن بعد از افتادن کار آسان‌تری است. فقط کافی است که:

  • ترشحات باقی‌مانده در ناف را با یک دستمال مرطوب، پاک و خشک کنید.
  • در حمام از اسفنج استفاده کنید و برای حمام کردن در وان بعد از گذشت چند روز او را در وان غوطه‌ور کنید.

برای مادرانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

منابع: 1، 2، 3

دیدگاهتان را بنویسید