شنوایی سنجی نوزاد

شنوایی سنجی نوزاد یکی از روش‌های غربالگری است که به تشخیص و درمان زود هنگام کم‌شنوایی یا ناشنوایی در نوزادان کمک می‌کند.

شنوایی برای کودکان بسیار مهم است، زیرا از این طریق یاد می‌گیرند که با دیگران و محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند. طبق تحقیقات، از هر 1000 کودک حداقل 2 نفر مبتلا به ناشنوایی یا کم‌شنوایی هستند که همین امر می‌تواند بر رشد زبان، گفتار، روابط اجتماعی و تحصیلی کودکان اثر منفی بگذارد. بنابراین، لزوم شنوایی سنجی نوزاد در هفته‌های اول تولد نوزاد بسیار بدیهی و ضروری است.

تست‌های شنوایی سنجی نوزادان با استفاده از دستگاه‌های خاص و بدون درد و ناراحتی انجام می‌گیرد و اگر نتیجه شنوایی سنجی نوزاد مثبت باشد، یعنی نوزاد دارای شنوایی طبیعی است. اما اگر نتیجه منفی باشد، نوزاد دارای کم شنوایی است و لازم است تست‌های دقیق‌تری انجام شود و درمان‌های مناسب را دریافت کند.

در این مطلب به مراحل شنوایی سنجی و زمان مناسب برای انجام آنها اشاره کرده و روش‌هایی را برای تست میزان شنوایی نوزاد در منزل خواهیم گفت.

فهرست مطالب:

شنوایی سنجی نوزاد

تمام نوزادان از زمانی که به دنیا می‌آیند ممکن است در معرض ناشنوایی یا کم‌شنوایی قرار بگیرند، برای همین باید در سنین کودکی این مسئله کنترل شده و بررسی شود. این امر هم در خانه توسط خود والدین می‌تواند انجام شود و هم با مراجعه به کلینیک‌های تخصصی می‌توانند تست‌های لازم را انجام دهند.

معمولاً هزینه شنوایی سنجی نوزاد پایین است تا همه امکان استفاده از آن را داشته باشند، زیرا همان‌طور که قبلاً گفته شد شنوایی، عنصر مهمی در رشد کودک و ارتباط با دنیای پیرامونش می‌باشد.

شنوایی سنجی نوزاد چه زمانی انجام میشود؟

بهترین زمان برای شنوایی سنجی نوزاد معمولاً بعد از تولد و قبل از ترخیص از بیمارستان است که به تشخیص کم شنوایی یا ناشنوایی در نوزادان کمک می‌کند و به پدر و مادرها امکان درمان زود هنگام را می‌دهد.

سنجش شنوایی روش‌ها و مراحل مختلفی دارد که به طور مختصر در اینجا با آن‌ها آشنا می‌شویم.

تست شنوایی سنجی نوزاد

تست شنوایی سنجی نوزاد که بلافاصله پس از تولد انجام می‌شود، می‌تواند به شناسایی اکثر نوزادان با شنوایی کم کمک کند و تست‌های بعدی در دوران کودکی می‌تواند مشکلاتی را که فراموش شده یا به تدریج بدتر می‌شوند را شناسایی کند.

بدون تست‌های معمول شنوایی، این احتمال وجود دارد که مشکل شنوایی برای چندین ماه یا حتی سال‌ها تشخیص داده نشود. مهم است که مشکلات شنوایی را در اسرع وقت شناسایی کنید زیرا می‌توانند بر رشد گفتار و زبان، مهارت‌های اجتماعی و آموزش کودک شما تأثیر بگذارند.

مرحله اول شنوایی سنجی نوزادان

این مرحله به عنوان اولین مرحله از تست‌های شنوایی در بدو تولد و در بیمارستان انجام می‌شود و در آن از دو نوع تست استفاده می‌شود:

• تست EOAE: در این تست، یک پروب کوچک در گوش نوزاد قرار داده می‌شود و صداهای کم‌شدت به گوش فرستاده می‌شود. سپس، پروب صداهای بازتاب داده شده از گوش داخلی را ثبت می‌کند. این صداها نشان‌دهنده فعالیت سلول‌های حساس به صدا در گوش داخلی هستند. اگر در کارت غربالگری شنوایی نوزاد EOAE ثبت شود، به این معنی است که نوزاد شنوایی خوبی دارد.

•  تست ABR: در این تست، الکترودهای کوچک بر روی سر و گردن نوزاد چسبانده می‌شود و صداهای کلیک یا نوت به گوش فرستاده می‌شود. الکترودها پاسخ عصب شنوایی به صدا را ثبت می‌کنند. این پاسخ نشان‌دهنده فعالیت عصب شنوایی و سیستم شنوایی در مغز است. اگر ABR ثبت شود، به این معنی است که نوزاد قادر است صدا را در سطح معینی بشنود.

مرحله دوم شنوایی سنجی نوزاد

مرحله دوم شنوایی سنجی نوزاد در سه ماهگی انجام می‌شود. در این مرحله علاوه بر حلزون گوش، عصب شنوایی نیز بررسی می‌شود تا از سلامت آن مطمئن شوند.

برای این منظور، یک تست به نام پاسخ ساقه مغز به صوت یا ABR انجام می‌شود که با قرار دادن الکترودهای کوچک روی پیشانی و گوش‌های نوزاد، پاسخ عصب شنوایی به صداهای مختلف را ثبت می‌کند.

این تست در حالت خواب یا آرامش نوزاد انجام می‌شود و در صورت طبیعی بودن شنوایی نوزاد، نتیجه Pass خواهد بود و در صورت وجود کم‌شنوایی یا نارس بودن عصب شنوایی، نتیجه Fail خواهد بود و نیاز به اقدامات درمانی و تکرار تست خواهد بود.

شنوایی سنجی نوزاد در منزل

شنوایی سنجی نوزاد

برای شنوایی سنجی نوزاد در منزل می‌توانید از خدمات برخی از  کلینیک‌های تخصصی که برای ارزیابی شنوایی نوزادان به محل زندگی‌تان مراجعه می‌کنند، استفاده کنید. این خدمات می‌تواند برای پدر و مادرهایی که نمی‌توانند به کلینیک‌ها مراجعه کنند، یا نگران انتقال عفونت به نوزادان خود هستند، مناسب باشد. برای درخواست شنوایی سنجی نوزاد در منزل، می‌توانید از اپلیکیشن‌ها یا وبسایت‌های مختلف استفاده کنید.

یکی از کارهای دیگری  که می‌توانید در منزل برای کودک خود انجام دهید، آزمودن شنوایی کودک است. از نوزادی تا سن 3 الی 4 سالگی می‌توانید با بررسی واکنش‌های کودک به اطراف، از عملکرد گوش کودک خود مطمئن شوید.

برای نوزادان تازه متولدشده، با دقت کردن به واکنش‌های نوزاد در برابر صداهای بلند که با این علائم مشخص است: تعجب می‌کند، چشم‌های خود را به هم می‌زند، مکیدن را متوقف می‌کند، گریه می‌کند یا از خواب بیدار می‌شود، و یا در هنگام صحبت کردن دیگران با او ساکت می‌شود یا لبخند می‌زند و به نظر می‌رسد صدای شما را تشخیص می‌دهد و بسیاری از واکنش‌هایی که به صداهای محیط از خود نشان می‌دهد.

در کودکان بالاتر از 1 الی 2 ماهگی می‌توانید با ایجاد صدا، واکنش آن‌ها را بررسی کنید مثلاً سمت چپ کودک بلند کف بزنید، کودک باید به سمت صدا واکنش نشان دهد.

آویز تخت اگر از نوع موزیکال باشد، برای جلب توجه و ارزیابی واکنش نوزاد به موزیک می‌تواند مفید باشد.

در بالاتر از 6 ماهگی، دیگر کودک متوجه صحبت‌ها تا حدودی می‌شود و به حرف‌های شما واکنش نشان می‌دهد که این از سلامت شنوایی کودک شما خبر می‌دهد. اگر در واکنش‌ها کند است و یا واکنشی نشان نمی‌دهد حتماً باید به پزشک مراجعه و تست‌های تخصصی شنوایی سنجی را انجام دهید.

کلام آخر

شما باید از زمانی که کودک‌تان به دنیا آمد، تست شنوایی نوزادان را جدی بگیرید تا از بابت سلامت شنوایی فرزند خود مطمئن شوید، البته امروزه غربالگری شنوایی نوزادان قبل از ترخیص از بیمارستان به صورت روتین انجام می‌شود و کارتی شبیه به کارت واکسن برای آن به شما تحویل می‌دهند.

علاوه بر مراجعه برای مرحله دوم شنوایی سنجی به مراکز بهداشت، در طول دوران کودکی نیز باید کاملاً حواستان به عکس‌العمل‌های کودک‌تان باشد و مدام در سنین مختلف، خودتان شنوایی کودک را تست کنید و اگر مشکلی احساس کردید حتماً با مراجعه به پزشک، مسئله را پیگیری کنید.

اگر تجربه‌ای در مورد سنجش شنوایی کودک خود دارید که می‌تواند به دیگران در این امر کمک کند، در انتهای این پست در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا دیگران هم در موارد مشابه از تجربه شما استفاده کنند.

مطالب پیشنهادی برای والدین

دیدگاهتان را بنویسید