بارداری در سن بالا

در زندگی ماشینی و پر هیاهوی امروزی، بارداری در سن بالا در میان خانواده‌ها بسیار شایع و زیاد شده است، این امر در گذشته نادر بود، چرا که سن ازدواج، پایین و شرایط زندگی به گونه‌ای بود که جوان‌ها به راحتی تشکیل خانواده داده و زود بچه‌دار می‌شدند.

اما الان به دلایل مختلفی سن ازدواج بالا رفته است و یا زوج‌ها برای بچه‌دار شدن خیلی تأمل می‌کنند و این امر موجب می‌شود بهترین سن برای بارداری خانم‌ها بگذرد و جامعه با پدیده‌ی بارداری در سن بالا روبرو شود.

سازمان بهداشت جهانی نیز در مورد خطرات احتمالی بارداری در سن بالا هشدار داده و معایبی برای آن عنوان کرده است. اگر شما هم در فکر بارداری در سن بالا هستید و یا باردار شده‌اید و نگران تأثیر سن‌تان هستید با ما همراه باشید تا به نکات مهمی درباره حاملگی در سن بالا بپردازیم.

فهرست:

بارداری در سن بالا و دلایل آن

خانواده‌ها ممکن است بچه‌دار شدن را تا ۳۵ سالگی یا بالاتر به تأخیر بیندازند که این امر دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمایل زنان به ادامه تحصیلات عالی، رسیدن به سطح مطلوب زندگی و فراهم کردن شرایط رفاهی زندگی برای خانواده، و سهولت روش‌های نوین پیشگیری از بارداری می‌تواند از دلایل پدیده بارداری در سنین بالا باشد.

همچنین می‌توان به تغییرات اجتماعی و فرهنگی که باعث شده زنان احساس آمادگی برای بچه‌دار شدن را نداشته باشند اشاره کرد. و نیز از عدم امکان مراقبت از کودک در صورت شاغل بودن مادر، قوانین سخت‌گیرانه در محل کار و خطر از دست دادن شغل برای مادران، وضعیت بد اقتصادی و بیکاری نام برد.

همه این عوامل موجب افزایش پدیده حاملگی در سن بالا شده‌ و سن بارداری را به 35 تا 42 سال رسانده است.

امروزه بیشترین آمار بارداری در این بازه‌ی سنی است، حتی در برخی از آمارها به بالای 47 سال هم اشاره شده است.

بارداری در بالای 47 سالگی با دخالت علم پزشکی در دست تحقیق و بررسی است تا خطرات و مشکلات را به حداقل برسانند.
حتی در مورد بارداری بعد از یائسگی هم تحقیقاتی در حال انجام است تا با کمک روش‌هایی مثل آی وی اف بتوانند بعد از سن یائسگی امکان بارداری سالم را فراهم کنند.

چرا شانس باردار شدن در سن بالا کم است؟

با توجه به فیزیولوژی بدن خانم‌ها که در بدو تولد با هزاران تخمک به دنیا می‌آیند و هر بار در زمان قاعدگی یکی از این تخمک‌ها آزاد شده و مستعد بارداری است، به مرور زمان و با افزایش سن، هم مقدار تخمک‌ها کاهش یافته و هم سلول‌های تخمک سن‌شان بالا رفته و دچار پیری شده و ممکن است قدرت باروری آن‌ها کاهش یابد.

طبق تحقیقات صورت گرفته قدرت باروری تخمک‌ها در سنین مختلف به این صورت است:

74 رصد افراد زیر 31 سال، طی یک‌سال برای اقدام به بارداری نتیجه می‌گیرند که این آمار برای افراد 31 تا 34 سال 61 درصد است و برای افراد بالای 35 سال به 54 درصد کاهش می‌یابد.

البته فیزیولوژی بدن انسان‌ها با هم متفاوت است و همیشه استثناهایی نیز وجود دارد، اما این آمار و ارقام به طور کلی تأثیر سن بر روی بارداری را تأیید می‌کند.

علائم بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا ممکن است با علائم مشابه یا متفاوت با بارداری در سنین پایین‌تر همراه باشد. برخی از علائم رایج بارداری در سن بالا عبارتند از:

  • تأخیر یا قطع شدن دوره‌های ماهانه
  • تورم و حساسیت پستان‌ها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خستگی و خواب‌آلودگی
  • تکرر ادرار

بعضی از این علائم ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی یا پیری طبیعی بدن نیز اتفاق بیفتند و از نشانه‌های بارداری نباشند.

برای تشخیص قطعی بارداری، بهتر است از آزمایش خون یا ادرار استفاده کنید و به پزشک مراجعه کنید.

خطرات بارداری در سن بالا

خطرات بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا ممکن است با خطرات و مشکلاتی همراه باشد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کاهش قدرت باروری و افزایش نیاز به مراجعه به پزشک برای باردار شدن
  • افزایش احتمال ابتلا به دیابت بارداری یا فشار خون بالا در دوران بارداری
  • افزایش خطر به وجود آمدن نقص‌های ژنتیکی و مادرزادی در جنین
  • افزایش خطر زایمان زودرس، وزن کم یا زیاد نوزاد هنگام تولد، چندقلوزایی
  • افزایش سقط جنین و مرده‌زایی
  • افزایش احتمال نیاز به زایمان سزارین

علیرغم خطراتی که مطرح شد، با توجه به پیشرفت‌های علمی و پزشکی و افزایش آگاهی مردم، می‌توان تا حدودی آن‌ها را کاهش داده و یا خود را برای کنترل آنها آماده کرد و دوران بارداری را به سلامت گذراند.

برای داشتن یک بارداری سالم در سن بالا، لازم است که قبل و حین بارداری به موارد زیر توجه کنید:

  • مشاوره پیش از بارداری با پزشک زنان و زایمان
  • انجام آزمایش‌های غربالگری قبل از تولد جهت شناسایی خطر نقص‌های مادرزادی
  • مصرف ویتامین‌ها، به خصوص فولیک اسید
  • رعایت تغذیه سالم و مناسب
  • اجتناب از مصرف الکل، دخانیات و مواد مخدر
  • انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب، دوری کردن از استرس و فشار روحی

برای اقدام به بارداری در سنین بالاتر از 35 سالگی حتماً آزمایشات قبل از بارداری و تست‌ها و غربالگری‌ها و مراقبت‌های حین بارداری را جدی بگیرید.

بهترین روش بارداری در سن بالا

برخلاف نظر عموم، باردار شدن در سن بالا ناممکن نیست. ممکن است برخی از بانوان با توجه به شرایط فیزیولوژیکی خود در سن بالا قادر باشند که به صورت طبیعی باردار شوند و مشکلی از لحاظ باردار شدن نداشته باشند، اما توصیه می‌شود حتماً به مراقبت‌های دوران بارداری اهمیت دهند تا حاملگی کم‌ریسکی داشته باشند.

بر خلاف آن‌ها ممکن است تعدادی از خانم‌ها در سن بالا توانایی بارداری طبیعی را بنا به دلایلی نداشته باشند که آن‌ها هم می‌توانند با استفاده از روش‌های پیشرفته پزشکی، شانس بارور شدن را داشته باشند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • فریز تخمک: در این روش ابتدا در جوانی تعداری از تخمک‌های خانم را منجمد یا فریز می‌کنند و در موقع نیاز از آن‌ها برای لقاح استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که این تخمک‌ها که در سن پایین فریز می‌شوند باید کیفیت و قدرت باروری خوبی داشته باشند.
  • تخمک‌های اهدایی: در این روش برای لقاح و باروری، از تخمک‌هایی که به بانک تخمک اهداشده و اسپرم پدر استفاده می‌شود و جنین حاصل در لوله آزمایشگاه را در رحم مادر قرار می‌دهند.
  • لقاح آزمایشگاهی یا IVF: در این روش تحمک مادر و اسپرم پدر در شرایط آزمایشگاهی لقاح داده می‌شوند و بعد از تشکیل و رشد اولیه جنین آن را به رحم مادر منتقل می‌کنند.
کودک سالم در بارداری در سن بالا

کلام آخر

اگر قصد بچه‌دار شدن در سن بالا را دارید حتماً با مشورت پزشک اقدام کنید و به مراقبت‌های حین بارداری و زایمان اهمیت بسیاری بدهید تا دوران حاملگی خوبی را پشت سر گذاشته و کودکی سالم به دنیا بیاورید.

برای خرید سیسمونی نوزادتان، سایت کارترزلند با متنوع‌ترین لباس‌های برند کارترز اصل و دیگر لوازم مورد نیاز نوزاد، در خدمت شماست.

اگر شما هم تجربه‌ی بارداری در سن بالا را دارید لطفاً در قسمت کامنت‌ها، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا دوستانی که در شرایط شما هستند از آن استفاده کرده و نتایج بهتری بگیرند.

مطالب پیشنهادی برای مادران

دیدگاهتان را بنویسید