قنداق فرنگی نوزادی

دهه‌ها پیش که قنداق کردن نوزادان به توصیه پزشکان منسوخ شد، محصول جدیدی به نام قنداق فرنگی وارد بازار شد و در لیست خرید سیسمونی خانواده‌ها جای گرفت. شاید به خاطر داشته باشید نوزادانی که از گردن به پایین در چندین لایه پارچه پیچیده می‌شدند و ساعت‌های طولانی قدرت حرکت در پایین تنه خود نداشتند! اما این محصول جدید و تغییراتی که در ساختار قنداق فرنگی نوزادی طی سال‌های اخیر ایجاد شده، امنیت و راحتی بیشتری برای نوزاد و مادر ایجاد شده است.

شاید برای شما هم به عنوان کسی که یک عضو جدید قرار است به خانواده اضافه شود، سوال پیش آمده که آیا واقعاً استفاده از قنداق فرنگی لازم است و باید در سیسمونی خود قنداق فرنگی نوزادی داشته باشید؟ در اینجا ما با بررسی انواع مختلف قنداق فرنگی جدید نوزادی و مزایا و معایبی که دارند به شما کمک می‌کنیم پاسخ سوال خود را بیابید و بتوانید یک انتخاب درست برای نوزاد خود داشته باشید.

راهنمای مطلب:

قنداق فرنگی نوزادی چیست؟

قنداق فرنگی نوزادی ، یکی از ملزومات اصلی سیسمونی نوزاد است که برای حفاظت و راحت‌تر در آغوش گرفتن نوزاد استفاده می‌شود. این قنداق در واقع مانند یک کیسه خواب عمل می‌کند و شما فقط باید نوزاد را در آن قرار دهید و با استفاده از چسب، دکمه یا زیپ آن را ببندید.

استفاده از قنداق سنتی برای نوزادان به دهه ۱۹۹۰ میلادی و بعد از آگاهی والدین از خطرات خواباندن نوزادان روی شکم که می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) شود، شروع شد تا مانع از حرکت و چرخیدن و دمر شدن نوزاد شوند.

در گذشته، نوزادان را با یک تکه پارچه می‌بستند که به آن قنداق می‌گفتند. در این قنداق‌ها از پارچه‌های ساده‌ و سبکی استفاده می‌شد و باید به روش صحیحی نوزاد را در آن می‌پیچیدند که معمولاً این کار در تخصص مادربزرگ‌ها بود.

روش قنداق کردن سنتی

این روش قدیمی و موثری برای آرام کردن نوزاد بود، با این کار بستر یک خواب با کیفیت را برای کودک فراهم می‌کردند و تصور می‌شد نوزاد در وضعیت قنداق‌پیچ مانند وقتی که در رحم مادر است احساس امنیت می‌کند.

 اما امروزه، با توجه به خطرات  قنداق سنتی، برخی از متخصصان معتقدند که قنداق کردن سنتی، به خصوص وقتی پاها بسته می‌شوند، می‌تواند عاملی برای بروز دیسپلازی مفصل ران باشد. این حالت زمانی رخ می‌دهد که مفاصل ران کودک به درستی شکل نگرفته و یا به راحتی از جای خود خارج می‌شوند.

علاوه بر این، قنداق کردن‌های نادرست می‌تواند باعث کج شدن پای نوزاد و دررفتگی‌های متعدد شود. از آنجایی که بند قنداق از ناحیه سینه شروع و سپس دور شکم و پا بسته می‌شود، در بندپیچی‌های نادرست ممکن است مشکلات تنفسی و فشارهای مختلفی روی لگن و پا ایجاد شود.

پس از گذشت سال‌ها و با توجه به نیازهای نوزاد، قنداق‌ها پیشرفت کرده‌اند و انواع متنوعی از آن‌ها طراحی و تولید شده‌ و در بازار در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی موجود هستند. (+)

قنداق فرنگی مدل جدید، نسخه پیشرفته‌تر قنداق‌های سنتی است که کاربری آسان‌تری نسبت به قنداق‌های قدیمی دارد و در کنار ایمن بودن، برای نوزاد نیز راحت‌تر است. 

انواع مدل‌ های قنداق فرنگی نوزادی

قنداق فرنگی نوزاد مدل جدید، در انواع متنوعی در دسترس هستند که هر کدام مزایای خاص خود را دارند و هر کس بسته به نیاز خود می‌تواند از آن‌ها استفاده کند، در زیر به برخی از این مدل‌ها اشاره می‌کنیم:

1- قنداق فرنگی نوزادی زیپ‌دار

 قنداق فرنگی زیپ دار

 قنداق فرنگی زیپ‌دار برای حمل و نقل نوزادان در فضای باز مناسب است. این قنداق با ایجاد محیط گرم و محافظت از نوزاد در برابر هوای مستقیم، به راحتی نوزاد را در خود جای می‌دهد.

این محصول دارای زیپی در قسمت پایین است که با باز کردن آن، نوزاد را به راحتی می‌توان در قنداق قرار داد. بخش بالای قنداق دارای اتصالاتی است که در انواع مختلف متفاوت است ممکن است دارای زیپ یا دکمه یا بندینک باشد که با بستن آن به شکل کلاه درآمده و از سر و صورت نوزاد در برابر  باد و آفتاب محافظت می‌کند. این محصول را می‌توان با توجه به جنس آن  در ماشین لباسشویی و یا به صورت دستی به راحتی شست.

ابعاد این قنداق به طور استاندارد 68*45 سانتیمتر است و از مخمل و اسپان پنبه تولید می‌شود و دارای تنوع رنگی و طرح های مختلفی است. این محصول برای نوزادانی مناسب است که سن آن‌ها بین تولد تا 6 ماهگی است.

2- قنداق فرنگی نوزادی چسبی

قنداق فرنگی چسبی

قنداق فرنگی چسبی، یکی از گزینه‌های متداول و ساده برای قنداق کردن نوزادان است. این نوع قنداق با استفاده از چسب، فرآیند قنداق کردن را ساده‌تر می‌کند. به دلیل شباهت زیاد به قنداق سنتی بسیار محبوب بوده و در بسیاری از کشورها بیشترین کاربرد را دارد. همچنین در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی با رنگبندی‌های جذاب ارائه می‌شود که با هر سلیقه‌ای سازگار است. 

مزایای استفاده از قنداق فرنگی چسبی شامل موارد زیر است:

  • این نوع قنداق به والدین اجازه می‌دهد تا نوزاد خود را به راحتی قنداق کنند.
  • با ایجاد شرایطی شبیه به رحم مادر، به آرامش بیشتر نوزاد کمک می‌کند.
  • استفاده از قنداق فرنگی چسبی می‌تواند خطاهای احتمالی در فرآیند قنداق کردن را کاهش دهد.

با این حال، باید توجه داشت که استفاده از قنداق فرنگی چسبی باید به طور صحیح انجام شود تا از آسیب رسیدن به نوزاد جلوگیری شود. یکی از مدل‌های قنداق فرنگی نوزادی چسبی، مدل پا دار آن است که به تازگی بسیار محبوب شده و استفاده از آن رایج شده است.

3- قنداق فرنگی نوزادی آستین‌ دار

قنداق فرنگی آستین‌دار

قنداق فرنگی با آستین، یکی از گزینه‌های دیگر برای قنداق کردن نوزادان است که تا حدود 6 ماهگی و شاید بیشتر نیز مناسب است. این نوع قنداق با داشتن آستین بسیار شبیه لباس بوده و کاملاً از نوزاد در برابر سرما محافظت می‌کند.

این قنداق‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود هستند که با توجه به کاربرد آن‌ها جنس‌های مختلفی از آن نظیر مخمل، پشم و حتی به صورت بافت‌های گرم و نرم هم موجود هستند که برای فصل‌های سرد سال مناسب هستند.

روش شست‌وشوی قنداق فرنگی نوزادی با آستین مشابه سایر لوازم نوزاد است و بهتر است با صابون مخصوص لباس نوزاد شستشو داده شود. اگر نوزاد روی آن بالا آورده و نگران بوی روی آن هستید، ناراحت نباشید. معمولاً اسید معده نوزاد قوی نیست تا بو روی آن بماند و  با یک شستشوی عادی از بین می‌رود.

برخی از این قنداق‌ها دارای زیپ یا دکمه در قسمت پایین هستند که این امکان را می‌دهد تا برای تعویض پوشک به راحتی اقدام کنید و نیاز به در آوردن آن نیز نباشد.  

استفاده از قنداق فرنگی با آستین باید با توجه به دمای محیط باشد. اگر هوا خیلی گرم است، استفاده از این قنداق ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد نوزاد شود. در چنین شرایطی، بهتر است از لباس‌های سبک‌تر و مناسب‌تری استفاده کنید.

4- قنداق فرنگی نوزادی سوئیسی

قنداق فرنگی سوییسی یا آغوشی سوییسی

یکی دیگر از قنداق فرنگی نوزاد مدل جدید مدل سوئیسی است که به آن آغوشی سوییس هم گفته می‌شود و استفاده راحتی دارد. این نوع قنداق با داشتن پارچه محکم و گرم، همین‌طور فرم و ساختار خاص خود از اندام‌ها و مفاصل نرم نوزاد در برابر آسیب‌های احتمالی که هنگام در آغوش گرفتن نوزاد و یا جابجایی آن پیش می‌آید محافظت می‌کند.

پاهای نوزاد در این مدل قنداق‌ آزادانه حرکت می‌کنند و در آغوش گرفتن نوزادان کوچک بسیار راحت است.

استفاده از قنداق سوئیسی می‌تواند گریه نوزاد را کاهش دهد و به نوزاد آرامش خاصی بدهد. فرم خاص بالا و قسمت پایین آن موجب حالت راحت برای نوزاد شده و مانند یک بالش شیردهی نوزاد به مادر کمک می‌کند نوزاد را راحت‌تر شیر بدهد و یا جابه‌جا کند. این نوع از قنداق برای کودکان نارس و ضعیف بسیار مناسب است و از اندام ضعیف و حساس آن‌ها هنگام در آغوش گرفتن مراقبت می‌کند. این قنداق‌ها  معمولاً تا 3 ماهگی و یا حتی بیشتر از آن مناسب هستند. 

با توجه به تنوع مدل های قنداق فرنگی نوزادی که در طرح‌های قنداق فرنگی پسرانه جدید و قنداق فرنگی دخترانه جدید در بازار موجود بوده و هر یک از این مدل‌ها خصوصیات خاص خود را دارند، قدرت انتخاب را بالا برده و شما بسته به نیازهای که دارید می‌توانید یکی را برای نوزاد خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر نوزاد شما در فصل‌های سرد به دنیا آمده است، قنداق آستین‌ دار می‌تواند گزینه مناسبی باشد یا اگر نوزاد شما تحرک بالایی دارد، قنداق چسبی بهتر است. اگر دختر دارید از رنگ‌ها و مدل‌های دخترانه انتخاب کنید و اگر پسر دارید مدل‌های بی‌شماری برای انتخاب وجود دارند. 

مزایا و معایب استفاده از قنداق فرنگی برای نوزاد

استفاده از قنداق فرنگی نوزادی می‌تواند مزایا و معایب مختلفی داشته باشد:

مزایا:

  1. راحتی در حمل و نقل نوزاد: نوزاد را در قنداق فرنگی به راحتی می‌توانید در آغوش گرفتهو بیرون ببرید.
  2. نوزادان زودرس: هنگامی که نوزادان زودرس داخل قنداق فرنگی قرار می‌گیرند، نگهداری و جابه‌جا کردنشان در خانه هم راحت‌تر می‌شود..
  3. حفاظت در برابر سرما: قنداق یک لایه پوششی است که در فصل سرما به گرم کردن نوزاد کمک می‌کند.
  4. راحتی هنگام شیردهی: قنداق فرگی مانند یک رختخواب کوچک و قابل حمل، می‌تواند باعث راحتی بدن نوزاد هنگام شیرخوردن شود.

معایب:

  1. گرم شدن بیش از حد نوزاد: استفاده از قنداق فرنگی در فصل‌های گرم سال می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد نوزاد و بی‌قراری او شود.
  2. احساس ناراحتی و گریه نوزاد: قنداق فرنگی ممکن است باعث شود بازوهای و پاهای نوزاد در حالت بدی قرار بگیرد، در این حالت کودک ممکن است احساس ناراحتی کند و موجب گریه بیش از حد نوزاد شود.
  3. خطر سر خوردن: گاهی ممکن است موقع حمل نوزاد به علت درست استفاده نکردن از قنداق فرنگی، نوزاد از درون آن سر بخورد و به زمین بیفتد. پس حتماً مطابق با دستورالعمل استفاده از قنداق فرنگی از آن استفاده کنید و هنگام جابه‌جایی نوزاد بسیار دقت کنید.
  4. کاربرد کوتاه مدت: از قنداق فرنگی فقط در چند ماه ابتدایی زندگی نوزاد می‌توان استفاده نمود.
قنداق فرنگی نوزادی

کاربرد قنداق فرنگی تا چه سنی است؟

استفاده از قنداق فرنگی نوزادی معمولاً تا حدود 3 ماهگی مناسب است. با این حال شما باید  با توجه به شرایط نوزاد خود برای مدت استفاده از قنداق فرنگی تصمیم بگیرید و توجه داشته باشید که استفاده برای نوزادان بزرگ‌تر ممکن است در عملکرد کودک و واکنش‌های او نسبت به محیط اطراف تاثیر بگذارد پس مراقب باشید تا آزادی عملکرد دست و پای نوزاد خود را خیلی محدود نکنید.

هنگام انتخاب قنداق فرنگی نوزادی، باید به چندین عامل توجه کنید:

  • اندازه مناسب برای نوزاد
  • مواد سازنده قنداق (که باید نرم و بدون مواد مضر باشد)
  • طراحی قنداق (که باید به راحتی بتوان آن را باز و بست)

با توجه به آنچه که در مورد قنداق فرنگی نوزادی گفته شد، بستگی به نظر شما دارد تا از آن برای نوزاد خود استفاده کنید یا نه! استفاده از این محصول در کنار دیگر لوازم سیسمونی برای راحتی و رفع نیازهای شما و نوزادتان می‌تواند کاربردی باشد اما برخی از والدین به دلایل اقتصادی ترجیح می‌دهند وسایلی که مدت خیلی کوتاهی برای نوزاد کاربرد دارند را از لیست خرید سیسمونی فرزندشان حذف کنند.

برای افزایش اطلاعات خود در مورد لوازم مورد نیاز نوزادان و مادران و همچنین آگاهی بیشتر از سلامت نوزاد و مادر می‌توانید با مجله کارترز مگ همراه باشید و اطلاعات مفیدی در این موارد پیدا کنید، همچنین در کنار آن از فروشگاه کارترزلند نمایندگی معتبر برند معروف کارترز دیدن کرده و با لباس‌ها و لوازم باکیفیت و زیبای این برند نیز آشنا شوید. 

مطالب پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید